Campagneposters
Politieke partijen doen er in verkiezingstijd alles aan om er voor te zorgen dat je op ze stemt. Eén van de letterlijke uithangborden van de politieke partij is haar campagneposter. De campagneposter moet in één beeld weergeven waar de partij voor staat en de kiezer overtuigen. Campagneposters zijn dan ook fascinerend. Stel je voor, je hebt maar één kans, wat zet je dan op je poster? En wat zet je er dus niet op? Ga je voor een knappe lijsttrekker, een aansprekende boodschap, of probeer je beiden er op te proppen? Ook deze verkiezingen zijn in het kader van campagneposters interessante keuzes gemaakt door de partijen. Dit jaar lijkt het overkoepelende thema ‘afwezigheid'.
Zo viel op dat de Partij van de Arbeid er voor gekozen heeft om het hoofd van Diederik Samsom maar gedeeltelijk op de poster te zetten. De bovenkant van het hoofd van de heer Samsom is vakkundig van de poster afgesneden. Het is een raadsel waarom dit gedaan is. Misschien was de ruimte op de poster op, of heeft het campagneteam besloten dat het spannender was om de kiezer te laten raden wat het kapsel van Samsom is. Een verrassing voor het eerste tv-optreden. Hoe dan ook, het gedeeltelijke hoofd leidt een beetje af van de boodschap op de poster maar zorgt er tegelijkertijd voor dat Samsom telkens de verwachtingen waarmaakt zodra hij met zijn volledige hoofd bij een debat verschijnt.
Ook andere partijen blijken goed om te kunnen gaan met het thema. De PVV toont een lachende Geert Wilders die ogenschijnlijk deze verkiezingen geen boodschap heeft, want tekst ontbreekt op de poster. Bij het CDA ontbreekt een deel van de naam van de lijsttrekker. Dat is begrijpelijk. 'Sybrand Van Haersma Buma' neemt zoveel plek in beslag dat de naam er waarschijnlijk in lettergrootte 10 op had moeten worden gezet wilde er nog ruimte over blijven voor een plaatje en een slogan. GroenLinks kiest slechts voor tekst en focust op een uitsnede van het uitvergrote logo die de letters 'NL' laten zien met daaronder de tekst: de tijd is nu. Hoewel het creatief bedacht is oogt het erg uitgesneden en een beetje rommelig. Representatief voor de toestand van de partij op dit moment? Dan de SP. Die hebben er alles aan gedaan om een premierskandidaat te laten zien. In dit geval houdt dat een beeldvullende Emile Roemer in die voor de slogan en het logo van de SP geplakt is. Die zijn hierdoor minder goed te zien, maar zijn gelukkig zo herkenbaar dat dit er weinig toe doet.
Uit onderzoek is gebleken dat de partijposter van de VVD bij de verkiezingen in 2010 het meest effectief is geweest. Mark Rutte stond toen niet op die poster en omdat de verkiezingsuitslag erg goed uitviel, is besloten om het kunstje dit jaar te herhalen. Geen Mark Rutte dus, maar wel effectieve oneliners over de maatschappij. Dit jaar is al wel gebleken dat de posters een makkelijk doelwit zijn voor tegenbewegingen. Zo heeft de jongerenbeweging van de PvdA posters in 'VVD-stijl' verspreid met teksten als: “Nederland kan wel wat meer BTW gebruiken”.
Hopelijk ziet u door de bomen het bos nog en kunt u aanstaande woensdag een goede keuze maken die niet uitsluitend gebaseerd is op de verkiezingsposter. En bent u de campagneposters na drie weken al weer helemaal zat? Geen nood, niet lang na 12 september zullen ze weer uitblinken in afwezigheid.
Danique Karamat Ali
Ik vind je analyse van de andere posters treffend; wat een poster al kan zeggen voor iemand met oog voor lay-out
. Maar dan ben ik ook wel benieuwd: wat vind je dan van de CU-poster?
En wellicht zou het interessant om een longitudinaal perspectief te nemen
. Hoe hebben partijen zich over tijd “op het doek” gepresenteerd?
Geweldig haha! Foto’s op deze manier zijn gaaf!